سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرش شادمان

فرش جهیزیه

 

اصولا در مقوله ی خرید، همیشه کیفیت محصول مهم بوده است اگر بخواهیم به بحث خرید جهیزیه بپردازیم باید با دقت بیشتری به دنبال اجناس مورد نظر خود باشیم؛ طولانی بودن اینگونه خریدها در کوتاهی این مقاله نمیگنجد اما قصد داریم در مورد فرش جهیزیه صحبت کنیم، خرید فرش چه دستباف چه فرش ماشینی، بسیار مهم است و باید به گونه ای انتخاب شود که تمام ملاک های یک فرش خوب را در کنار هم داشته باشد.

ازجمله این ملاک ها این است که کیفیت و دوام بالایی داشته باشد و در کنار کیفیت ،زیبایی آن نیز مطرح است.

فرش جیهزیه در صورتی زیبا جلوه می کند که با دکوراسیون کاملا همخوانی داشته باشد. چیدمان کلی خانه نیز در صورتی کاملا دلنشین خواهد شد که هارمونی رنگ ها در آن رعایت شود و یک احساس صمیمیت ایجاد کند.

مقاله مرتبط: انواع طرح فرش

 

فرش به خودی خود می تواند مسبب بزرگ یا کوچک نشان دادن فضای منزلتان باشد پس انتخاب ابعاد و رنگ مناسب با توجه فضایی که در خانه در اختیارتان است بسیار حائز اهمیت میباشد.

باید بدانید که فرش های تولیدی در کارخانه های فرش اصولا در ابعادی چون فرش 700 شانه، فرش 1000 شانه و فرش 1200 شانه و ... موجود است.

پیشنهاد ما برای خانه ی شما این است که اگر خانه با فضای کوچک تهیه کرده اید از  فرش با رنگ روشن استفاده کنید تا فضا را بزرگ نشان دهد؛ اما اگر فضای منزلتان بزرگ است محدوده ی انتخابتان گسترده تر خواهد شد و میتوانید از رنگ های تیره نیز استفاده کنید.

دقت کنید هر چه هارمونی رنگ ها به سمت تیره سوق پیدا کند فضا کوچکتر دیده خواهد شد.

فرش جهیزیه بهتر است با اطلاعات کامل انتخاب شود پس با افرادی که تجربه کافی در این زمینه دارند مشورت کنید .

 

یکی از نکات دیگری که لازم است به آن توجه کنید این است که اگر چیدمان شلوغی انتخاب کرده اید بهتر است فرشی با طرح های خلوت انتخاب شود .

و مسئله ای که حائز اهمیت است این است که برای مکان هایی که رفت و آمد بیشتری دارند بهتر است از فرش های با کیفیت بالاتر، استفاده کنید مثلا فرش هایی از جنس آکرولیک با تراکم بالا انتخاب بهتری هستند، چرا که یک فرش سالها مورد استفاده قرار میگیرد و اگر جنس و کیفیت خوبی نداشته باشد دوام پایینی خواهد داشت؛ در این صورت مجبور خواهید شد پس گذشت مدت زمان کمی دوباره هزینه کرده و فرش جدیدی را خریداری کنید، پس عاقلانه آن است که از ابتدا درست انتخاب کنید تا بعدها پشیمان نشوید که به قول معروف دیگر سودی نخواهد داشت. فرش های تراکم پایین، به مرور زمان و پاخوری بیشتر از فرم خود می افتد و حالت موکت پیدا می کند .تراکم درعین اینکه در کیفیت نقش بسزایی دارد در ظرافت آن نیز موثر است. اگر ازهمان ابتدا به فکر تهیه فرش جهیزیه با کیفیت مناسب باشید دیگر لازم نیست در آینده ی نزدیک دوباره فرش تهیه کنید.

 

 

 

مبلمان وپرده در انتخاب فرش جهیزیه نقش ایفا می کنند

نکته ی بعدی که قبل از خرید فرش جهیزیه نباید فراموش شود این است که در همان ابتدای کار تصمیم بگیرید منزلتان را مدرن یا سنتی دیزاین کنید.

 زیرا یکی از نشانه های دکوراسیون کلاسیک مبلمان استیل است و آن را یک فرش سنتی یا کلاسیک تکمیل می کند.اما اگر فرش جهیزیه شما فانتزی باشد، شاید آن جلوه را از مبلمان و به تبع منزل شما  بگیرد.

وهمین طور لازم به ذکر است اگر تم منزل خود را فانتزی انتخاب کرده اید، بهتر است فرش جهیزیه را فانتزی تهیه کنید تا همخوانی در منزل شما ایجاد شود. مثلا انتخاب فرش سنتی یا دستباف ممکن است سبب یک ناهماهنگی در این مدل دکور شود.

علاوه بر فرش جهیزیه ،حتی انتخاب پرده نیز از این قانون مستثنی نیست. وپرده های سنتی با فرش سنتی تناسب بیشتری دارد وپرده های فانتزی با فرش های فانتزی هارمونی بهتری ایجاد میکنند .

 

 

 

 

نقش پارکت وسرامیک در انتخاب فرش جهیزیه

یکی دیگر از عواملی که در خرید فرش جهیزیه تاثیر گذار است توجه به نوع کف پوش منزل است. مثلا اگر منزلتان با کفپوش سرامیک پوشیده شده است بهتر است بیشتر آن را بافرش بپوشانید. زیرا علاوه براین که اثرات سویی در زمینه جسمی به شما وارد می کند اثرات مثبتی نیز از نظر روحی به شما انتقال می دهد.  علاوه براین به هنگام سرما نیز سرد است .اما اگر منزلتان از کف پوش پارکت است بهتر است دیزاین خاص برای ان رقم بزنید مثلا تعداد فرش کمتری خریداری کنید و با فاصله از هم پهن کنید که این به سلیقه شخصی خود شما بازمی گردد . پس در انتخاب فرش جهیزیه تان با دقت نظر عمل کنید تا زیبایی خاص و مد نظر خود را در کنار سایر وسایل برای منزل تان بیافریند.

 

 

فرشی با نام فرش بلژیکی

 

در هنگام خرید فرش جهیزیه و یا به طور کلی خرید فرش، درچندسال اخیر متاسفانه شاهد واردات فرش از کشور بلژیک هستیم که کیفیت مطلوب را ندارد. ابریشم گونه به چشم می خورند و ما گول زیبایی آن را می خوریم، اما مهمتر از ان کیفیت است.

 اینگونه فرش ها  کیفیت ندارند، هم اینکه بسیار نازک هستند وهم اینکه به زمین می چسبند وشست وشوی انها بسیار سخت است وبعداز هر بار شست وشو تغییر شکل می دهند ،از همه مهمتر اینکه، به تولید داخل لطمه میزنند.

 اگر دقت کرده باشید خواهید فهمید که چقدر کارگر زحمت کش در این کارخانه های تولیدی درایران کار میکنند، با خرید فرش جهیزیه از کارخانه های فرش ماشینی کشور خودمان زمینه کار برای آنها را فراهم کنیم .پس لطفا هنگام خرید فرش جهیزیه، فرش بلژیکی نخرید !

 

 

 

انتخاب فرش آشپزخانه

 

ما ایرانی ها عادت داریم هر جا از منزل را که در آن رفت و امد داریم با فرش آذین کنیم. یکی از این مکانها که برای آن به دنبال فرش مناسب می گردیم، آشپزخانه است.

می توانید فرش های فانتزی برای فرش اشپزخانه خود تهیه کنید و سپس آن را با دیزاین ایجاد شده در اشپرخانه مثل لوازم برقی ،سرویس اشپزخانه یا وسایل دیگر ست کنید .اما ابعاد فرش جهیزیه تان اگر قرار است زیر میز ناهار خوری قرار بگیرد بهتر است به گونه ای باشد که  با عقب کشیدن صندلی های میز ناهار خوری ،صندلی ها کاملا روی فرش قرار بگیرند پس فرش جهیزیه تان که برای آشپزخانه انتخاب می شود، باید کمی ازمیزناهار خوری بزرگتر باشد.

 

 

فرش اتاق خواب برای جهیزیه

 

همه ی ما دوست داریم وقتی از خواب بلند می شویم، پاهای مان را روی زمین گرم بگذاریم .با توجه به اینکه امروزه زمین را با سرامیک یا پارکت فرش می کنند مسلما کل زمین از روی مد نباید فرش شود. اما بهتر است که اتاق خواب را با فرشی مفروش کنیم که از اطراف تخت بیرون زده و یا در جلو تخت خود از فرشی استفاده کنیم که هنگام بلند شدن یا نشست و برخاست روی فرش پای ما روی فرش قرار بگیرد.

در هنگام خرید فرش جهیزیه باید دقت کنیم، که متراژ فرش اتاق خوابمان باید به گونه ای باشد که حداقل پایه های جلویی تخت را شامل شود وپای ما فرش را لمس کند .یک فرش جهزیه مناسب برای اتاق خواب می تواند ست شده با چوبی های آنجا باشد مثلا چوبی های استخوانی رنگ با فرش های قهوه ای رنگ یا حتی سرمه ای ست می شوند .

 

 

کمی چاشنی رسم و رسومات

 

درکشور خودمان تهیه جهیزیه در بسیاری از شهر ها برعهده عروس خانم است اما تعدادی از شهر ها هستند که جهزیه را مشترکا یا تنها داماد تهیه می کند .

در سنت ترکمن های عزیز کشورمان بیشتر جهیزیه را خانواده داماد تهیه می کنند اما خانواده عروس نیز نقشی دارند. 

در بخش هایی از همدان نیز رسم دارند که جهیزیه را داماد به خانه مشتر کشان ببرد .

ترک های قشقائی در استان فارس که برخی از آنها هم ساکن شیراز هستند رسم دارند که دختر جهیزیه ندارد.

 

 

 

آیا فرش های نخ دار برای جهیزیه مناسب هستند؟

برخی هنگام خرید فرش جهیزیه جذب فرش های نخ دار یا به اصطلاح فرش های شگی می شوند.

فرش های نخ دار چگونه فرش هایی هستند؟ بهتر است کمی در مورد آنها توضیح دهیم ،تا عروس خانم ها مزیت ها و معایب ان را برای فرش جهیزیه شان بدانند.

این دسته از فرش ها حالت فانتزی دارند شیک هستند اما لازم به ذکر است، نخ های انها به سرعت از هم جدا می شوند ودر فضای خانه پخش می شوند وبرای استراحت نیز مناسب نیستند پس پیشنهاد ما این است که اینگونه فرش ها را از انتخابمان کنار بگذاریم و یا حداقل از انها برای مکان هایی از منزل استفاده کنیم که در ان رفت و آمد بسیاری وجود ندارد.

پس با تمامی مواردی که گفته شده چه فرشی تهیه کنیم؟ همانطور که در طی مقاله درباره ی آن صحبت کردیم بهترین فرش جهیزیه فرشی  است که در کنار زیبایی چه از نظر طرح وچه از نظر رنگ، ازکیفیت بالایی نیز برخوردار باشد که پیشنهاد ما فرش هایی با نخ آکریلیک هستند که نسبت فرش هایی که از جنس نخ پلی استر هستند با دوام تر هستند چرا که به حالت پشم نزدیکتر و شبیه پنبه هستند ،خاصیت ضد حساسیت دارند و قابلیت شست وشوی راحت دارند.

این نخ از الیاف مصنوعی است که از دیگر نخ ها بهتر است ومقاوم در برابر بید، نور ومواد شیمیایی است  .

در این گونه فرش ها از پنبه بسیار استفاده می شود که فرش جهیزیه ای نرم و راحت را رقم خواهد زد.

تنوع طرح ورنگ نیز در این دسته فراوان است .یکی دیگر از ویژگی های نخ آکریلیک این است که بوی  مواد نفتی و پلاستیک نمی دهد .دربرابر گرما نیز بسیار مقاوم است بطور مثال اگر یک موقع حواستان نبود و قابلمه داغ بروی فرش گذاشتید هیچ مشکلی برای آن پیش نمی آید. تنها عیب اینگونه از فرش ها پرز دهی بالا است که این مشکل نیز کمی حل شده است، که با بخار دادن نخ ها با استفاده از ماشین هیت ست پرز دهی آن به حداقل رسیده که به اینگونه نخ ها آکریلیک هیت ست شده می گویند؛ مقاومت اینگونه نخ ها حتی از آکریلیک معمولی نیز نسبت به گرما بیشتر است. این فرایند که بروی نخ ها صورت می گیرد هیچ گونه آسیبی به تار و پود فرش وارد نمی کند.

پس پیشنهاد ما برای خرید فرش جهیزیه تان این است که فرش هایی با نخ آکریلیک تهیه کنید تا درکنار زیبایی، زمانی طولانی از آن استفاده کنید .

 

روز و روزگارتان خوش