سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرش شادمان

صادرات فرش ماشینی

 

براساس تحقیقات ؛ از زمان های قدیم  فرش یک صنعت مهم محسوب می شده وهمچنین تاثیر زیادی در اقتصاد کشور وخانواده ها داشته است .فرش ماشینی در این بین توانسته خود را بیش از پیش مطرح کند وبه این مرحله رسیده که بتواند نیاز کشور را فراهم کند .

علاوه براین فرش ماشینی می تواند در لیست اقلام صادراتی قرار بگیرد وارز آوری خوبی داشته باشد وازطرفی صادرات فرش سبب می شود که اشتغال نیز فراهم شود .نمی شود تحریم هارا نادیده گرفت بالاخره تحریم ها تاثیر خود را گذاشته اما با این وجود صادررات فرش رونق خود را دارد .امروزه کار خانه ها از دستگاه های مدرن وپیشرفته استفاده می کنند که این موضوع خود باعث می شود که ایران از رقبای خارجی خود عقب نمانده وتوانسته خود را در جهان مطرح کند .اما پس از تحریم ها نیز صادرات فرش مثل قبل نبود دلایلی خاصی برای این موضوع وجود دارد .

مقاله مرتبط : مشخصات فرش ماشینی استاندارد را بشناسید

 

 

دلایل موفق نبودن در صادرات فرش

1) مردم کشور های خارجی هر ساله تعویض فرش می کنند پس فرش ارزان تر می خرند  اما راهکار این است که بجای نخ آکریلیک از نخ های پروپیلن استفاده کنیم تا قیمت تمام شده فرش مناسب شود .

 

2)حضور کم در نمایشگاه های بین المللی

اگربیشتر در نمایشگاه های بین المللی شرکت کنیم یا حتی بیشتر در کشورمان برگزار کنیم در صادرات فرش موفق خواهیم شد .

 

3)حمایت بیشتر دولت از تولید کنندگان داخلی وجلوگیری از واردات فرش

 

4)از دلایل دیگری که می توان برای بهتر شدن روند صادرات فرش نام برد این است که  تولید کنندگان داخل از سلایق سایر کشورها آگاهی کافی ندارند شاید بهترین راهکار این باشد که گروهی برای شناسایی سلایق تشکیل دهند .

امروزه واردات فرش سبب شده که تولید داخلی با مشکلاتی رو به رو شود وحتی سبب تعطیلی برخی ازکارخانه ها شود .

 

 

تغییر سبک زندگی ایرانیان وتاثیر آن برنقوش فرش ها

سبک زندگی ایرانیان برطرح ونقوش فرش ها تاثیر گذاشته وتغییر کرده است وفرش های مدرن امروزه جایگزین فرش های دست بافت شده است .تلاش بر این است که جلوی واردات گرفته شود به همین سبب طراحان سعی براین دارند که شبیه سازی کنند تاصادرات فرش در کشورمان همیشگی رونق داشته باشد.

 

 

کشور های وارد کننده فرش ایران

برطبق تحقیقات وگزارشات 11کشور جهان از قبیل استرالیا ،روسیه ،ایتالیا،چین ،مالزی، سنگاپورصادرات داریم وعمان نیز در این بین واسطه است وبه ما کمک می کند تا تولیدات خودمان را به کشو های دیگر صادر کنیم.  

برند های تقلبی  امروزه یکی از مشکلاتی است که با ان دست وپنجه نرم می کنند . یکی از مواردی که می تواند به خودی خود به صادرات فرش لطمه بزند همین برند های تقلبی است. حمایت دولت از تولید کنندگان داخلی سبب می شود که صنعت فرش روز به روز بیشتر پیشرفت کند.

 

 

امکانات بیست

کشورمان باوجود امکانات وماشین آلات پیشرفته وحتی استفاده از مواد اولیه مرغوب  می تواند در صنعت فرش جزء اولین ها درجهان باشد ودر زمینه صادرات فرش حرف اول را بزند ،پس با تمام این تفاسیر در می یابیم که اتاق فکری برای این منظور باید تشکیل شود تا بتوانیم ارز آوری را بیشتر کنیم شاید بهتر باشد بگوییم که مشتری های خارجی جذب کنیم .

 حال  در باب  صادرات فرش ،به این موضوع می پردازیم که چه فرش هایی در چه کشورهایی مورد پسند هستند ؟

 

 

کشورها و طرح های ایرانی  مورد علاقه شان

 

1)کشور مالزی

طرفداران فرش ایرانی در مالزی مایل به خرید فرش با طرح های هندسی هستند مثلا خشتی ،لچک ترنج ،افشان . بیشتر سایز 2*3را  میپسندند و تمایل به رنگ قرمز دارند . پس صادرات فرش به مالزی باید بیشتر طرح خشتی یا غیره باشد تا درآنجا خریداری داشته باشد.

 

 

2)ایتالیا

در این کشور سلایق شمال وجنوبی وجود دارد یعنی سلایق مردم جنوب ایتالیا با شمال آن متفاوت است .اما این اختلاف سلیقه فقط در باب رنگ است اگرنه در زمینه طرح با هم تفاهم نظر ندارند .مردم شمال ایتالیا رنگ های ملایم می پسندند البته این نکته را هم باید خاطر نشان کرد که به دلیل وجود  بزرگترین طراحان دنیا در این کشورطرفدار رنگ های ملایم و روشن زیاد است مثل رنگ های کرم ،بژ وقرمز ملایم .

اما در جنوب ایتالیا مردم بیشتر رنگ های تند می پسندند .

طرح مورد پسند کشور ایتالیا طرح های هندسی وبدون ترنج است .سایز های مورد پسند آنها 2*2.5، 2*2 و 1.5*1است. پس صادرات فرش به ایتالیا باید درحوزه رنگ کرم یا رنگ های ملایم باشد تا مشتری گذشته خود را از دست ندهند.

 

 

3) آلمان

رنگ های کرم حاشیه خاکی خیلی کم رنگ وزمینه کرم طرفدارانی در آلمان  دارد .تمایل بیشتر انها به سمت فرش هایی است که تعداد رنگ کمی در ان استفاده شده باشد مثلا 6 رنگ استفاده شده باشد . اندازه مورد پسند آنها زیر 6است.طرح های مورد پسند آنها طرح های خلوت وبدون ترنج است.

 

4)آمریکا

در امریکا به دلیل اینکه نژاد متعددی وجود دارد،تمامی رنگ ها طرفدار دارد .اما در حال حاضر رنگ های آرام وقرمز مایل به قهوه ای وسبز پخته شده مورد پسند است.اندازه های بزرگ مورد پسندشان است. طرح های مورد پسندشان طرح های گل درشت وافشان است .

 

 

5)دبی

رنگ های پررنگ طلایی ورنگ های شاد مورد پسند مردم کشور امارات است .سایز مورد پسند انها 6*4 ،8*5 ،5*3.5 متر است.

مردم امارات فرش های با طرح های اصیل ایرنی مثل لچک ترنج را می پسندند.

 

 

6)هلند

رنگ مورد پسند مردم کشور هلند ،کرم ورنگ های ساده است ورنگ های تند را به هیچ وجه نمی پسندند.سایز مورد علاقه آنها کمتر از 6 متر است. طرح های مورد پسند آنها طرح های خلوت وهندسی است.

 

برخی از کشور ها نظیر فرانسه ،علاقه به فرش ابریشم ایران دارند که در حیطه فرش دست بافت است.

 

تمام گفته های بالا به این نکته اشاره میکنند که در صادرات فرش حتما به سلیقه کشور های وارد کننده توجه داشته باشیم وبا تبلیغات وسیع بتوانیم فرش های اصیل ایرانی را در جهان برسر زبان ها بیاوریم. 

 

 شاید دانستن این موضوع در مبحث صادرات فرش جذاب باشد که درسال گذشته پنج کشور وارد کننده فرش انگلستان ،آلمان،برزیل ،آمریکا وکانادا بوده اند!!! دلیل جالب بودن این موضوع این است چون کشور های پیشرفته ای هستند فکر نمی کنیم در حیطه واردات ،فرش وارد کنند.

صادرات فرش مبحث گسترده ای است که بسیار قابل تأمل است .حال بهتر است در مورد رقبای فرش ایرانی در جهان صحبت کنیم .

 

 

رقبای ایران در زمینه فرش

یکی از رقبای اصلی ایران در زمینه فرش کشور چین است حتی در زمینه فرش دست بافت نیز در زمره رقبای ما قرار گرفته که نقشه های انها وبافتش بسیار شبیه بافت کشور ایران است .رقبای دیگر ایران در زمینه تولید وحتی صادرات فرش پاکستان ،هندوستان ،مراکش ،ترکیه ،افغانستان ،اسپانیا ،تونس ،مصر،نپال هستند که می توان گفت که کشور چین ،تولیداتی بسیار شبیه ایران دارد پس مهمترین وخطر ناک ترین رقیب ایران است .

 

موضوع صادرات فرش بسیار مهم است نیازدارد که بیش از  چیزی که من در این مقاله عنوان کردم مورد بررسی قرار بگیرد .پیشنهاد نویسنده در این است که دولت با اتخاذ سیاستی در این رابطه بر صادرات فرش ایران رونق ببخشد و امید است که کشورمان ایران قطب اصلی فرش در جهان شود وبه جایگاهی برسد که هیچ کس نتواند رقیب اوشود .